دسته‌بندی نشده

آشنایی با علائم گوارشی کرونا

بیماری کرونا یکی از غیر قابل پیش بینی‌ترین بیماری‌های شناخته شده است. این ویروس ممکن است در افراد مختلف به اشکال مختلف بروز پیدا کند و برخی علائم در بعضی افراد شدیدتر نمایان شود. در مقالات پیش رو به صورت مجزا از علائم مختلف این بیماری خواهیم نوشت. اما در این مقاله می‌خواهیم علائم گوارشی کرونا را بررسی کنیم. این علائم چه هستند و کدام قسمت های بدن را درگیر می‌کنند؟

آشنایی با علائم گوارشی کرونا

در حدود 3 الی 79 درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند علاوم گوارشی را تجربه می‌کنند. این آمار توسط محققان دانشگاه استنفورد گزارش شده است که اظهار کردند یک سوم بیماران مبتلا به کرونا که بیمار خفیف تری هم داشتند بیشتر از مشکلات گوارشی شکایت می‌کردند.

این علائم گوارشی چه هستند؟

اسهال

اسهال یکی از علائمی است که بسیار در افراد مبتلا به کرونا شایع است. طبق مطالعه ای که در مجله گوارش آمریکا منتشر شده است، 206 فرد کرونایی مورد بررسی قرار گرفتند که 48 نفر آنها فقط علائم گوارشی و 69 نفر علاوه بر مشکلات گوارشی مشکل تنفسی داشتند. در حدود 20 درصد از آنها اسهال اولین علامتی بود که گزارش کرده بودند.

استفراغ

طی یک تحقیق در کشور چین، میزان استفراغ در کودکان مبتلا به کرونا بیشتر از افراد بزرگسال می‌باشد. طبق تمام مطالعات بالینی که در فاصله یک سال انجام شده بود، بزرگسالات 3.6 تا 15.9 درصد و کودکتن 6.5 تا 66.7 درصد استفراغ را گزارش کرده بودند.

بی اشتهایی

بر اساس مطالعه قبل که در چین انجام شده بود، 39.9 تا 50 درصد افرد بی اشتهایی را گزارش کرده بودند.

دیگر علائم گوارشی

در همان مطالعه، موارد دیگری از مشکلات گوارشی هم گزارش شده بود که شامل تهوع، درد شکم و خونریزی گوارشی بود.

در صورت مشاهده مشکلات گوارشی در بیماری کرونا چه کنیم؟

علائم گوارشی مثل تهوعف بی اشتهایی و یا اسهال می‌تواند علل دیگری غیر از کرونا داشته باشد. این به آن معنی نیست که اگر هر کدام از این علائم را داشتید حتما به کرونا مبتلا شده اید. با این حال این علائم می‌توانند به شما هشدار بدهند که در صورت طولانی شدن آنها را پیگیری کنید. با مصرف مناسب آب، استراحت کافی و عدم استفاده از غذاهای ممنوعه می‌توانید از این علائم جلوگیری کنید.

اگر از قبل دچار مشکلات گوارشی باشیم چه کنیم؟

افرادی که به اختلالات گوارشی روده مبتلا هستند نسبت به افراد دیگر با احتمال بیشتری در برابر عفونت های ویروسی قرار می‌گیرند. با این حال تحقیقات ثابت شده ای هم در این مورد وجود ندارد. بهر حال اطلاعات روزانه کرونا به راحتی در دسترس است و با آگاه کردن خود می ‌توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم.

بعضی از داروهای مورد استفاده در اختلالات گوارشی روده ممکن است به تضعیف سیستم ایمنی فرد بینجامد. سازمان بین المللی بیماری التهاب روده هم راهنمایی در این خصوص منتشر کرده است. چنانچه از مشکلات روده ای رنج می‌برید و آزمایش کرونای شما هم مثبت شده است حتما با پزشک خود در باب مصرف یا عدم مصرف برخی داروها مشورت کنید.

منبع:

ساینس دیلی https://www.sciencedaily.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *