دسته‌بندی نشده

کرونای لامبادا چیست؟ سویه جدید ویروس کرونا و تغییرات آن

در روزهایی که جهان در گیر و دار مقابله با گونه دلتای ویروس کرونا است. گونه جدیدی از این ویروس شناسایی شده که مردم اقصی نقاط دنیا را نگران کرده است. نام این سویه جدید ویروس کرونا لامبدا نام گرفته و به تازگی شیوع پیدا کرده است.

کرونای لامبادا چیست؟ سویه جدید ویروس کرونا و تغییرات آن

کرونای لامبادا چیست از کجا شیوع یافت؟

هفته قبل یکی از بیمارستان های هیوستون تگزاس در آمریکا، گزارشی از شناسایی گونه جدید ویروس کرونا ارائه کرد که البته قبل از آن نیز بیمارانی با همین ویژگی ها در تگزاس شناسایی شده بودند. تا به امروز حدود 700 نفر مبتلا به سویه لامبادا در آمریکا گزارش شده است.

این گونه از ویروس کرونا، با نام علمی C37 شناخته می‌شود و اولین بار در سال 2020 در کشور پرو هم شناسایی شده بود اما به صورت گسترده در دیگر کشورهای جهان شیوع پیدا نکرده بود. اما هفته قبل، روزنامه واشنگتن پست خبر داد که تعدادی از این نوع ویروس در سراسر آمریکا شناسایی شده است.

منابع معتبری در میزان خطرناک بودن این گونه در دسترس نیست اما به طور کلی، مقام های آمریکایی اعلام کرده‌اند که همچنان نوع دلتای کرونا از نوع لامبادا خطرناک تر است. داده‌های کنونی نشان می‌دهد که جهش Q452موجود در نوع لامبدا ممکن است خصوصیات مشابهی از عفونت نوع دلتا داشته باشد. سازمان بهداشت عمومی انگلیس خاطرنشان کرد: در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که این سویه باعث بیماری شدیدتر یا کاهش تاثیر واکسن‌هایی کنونی شود.

این سویه از ویروس کرونا، علاوه بر کشور پرو، در کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی، اکوادور و آرژانتین هم شیوع پیدا کرد و طبق همین افزایش آمار، سازمان جهانی بهداشت در روز 14 ژوئن سال جاری گونه لامبادا را هم به لیست جهش‌های ویروس کرونا اضافه کرد.

علائم گونه لامبادا چیست؟

بر اساس موارد رسمی منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، بیماران مبتلا به گونه لامبادا به طور معمول یکی از علائم اصلی:

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی و بدن درد

را تجربه می‌کنند. البته علائم شایع دیگری مانند گلو درد، اسهال و استفراغ، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و حتی تغییر رنگ در انگشتان دست و پا هم وجود دارند که بیماران آن را گزارش کرده‌اند.

میتچ ویلسون، یکی از استادان دانشگاه آلبرت، با توجه به اینکه اگر علائم بالا را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید افزود: علائم بسیار دیگری وجود دارد که افراد آن را گزارش کرده‌اند و علائم ویروس کرونا فقط به همین نشانه‌های معمول ختم نمی‌شود. به عنوان مثال، از هر 5 فرد آلوده به ویروس کرونا، یک نفر با مشکلات معده روبرو می‌شود. یا در موردی دیگر، اسهال می‌تواند از اولیه‌ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد. همچنین یکی دیگر از عوامل دیده شده، این است که غشا سطح داخلی پلک ها ورم می‌کند، البته این مورد نادر بوده و فقط در 3% بیماران مشاهده شده است.

یکی دیگر از نشانه‌های معمول کرونا داشتن سرگیجه است، برخی اوقات در بیماری کرونا قسمت‌هایی از مغز تخریب می‌شود که البته به میزان شدت بیماری بستگی دارد. خستگی و سرگیجه در حالت معمول وجود دارد و امکان دارد تا ده هفته بعد هم ادامه داشته باشد.

اثربخشی واکسن در برابر سویه لامبادا چقدر است؟

محققان دانشگاه شیلی با استفاده از نمونه خون کارکنان بهداشتی محلی که دو دوز واکسن کروناوکس چین را دریافت کرده بودند اثر واکسن را بر گونه لامبادا بررسی کردند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که گونه لامبادا نسبت به گونه های آلفا و گاما عفونی تر است و بهتر می‌تواند از آنتی بادی های تولید شده ناشی از واکسیناسیون فرار کند. بنابراین سیستم ایمنی بدن در برابر آن ناتوان تر عمل می‌کند.

ضرورت استفاده از ماسک و نکات بهداشتی

همچنان مهم ترین سپر دفاعی در برابر انواع گونه‌های ویروس کرونا استفاده از ماسک است. همانطور که تحقیقات واکسن هم نشان می‌دهند. فرد واکسینه شده تا حدی می‌تواند از ابتلا به ویروس جلوگیری کند اما باز هم بسته به نوع واکسن تزریق شده، درصدی احتمال برای ابتلا به ویروس وجود دارد. بنابراین توصیه پزشکان این است که همچنان به زدن ماسک ادامه بدهیم و با رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، هم از خودمان و هم از اطرافیان خود محافظت کنیم.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *