دسته‌بندی نشده

روش‌های محافظت از ریه در زمان کرونا و آلودگی هوا

همانطور که می‌دانید، بیماری کرونا به ریه بسیاری از افراد آسیب وارد می‌کند و باعث می‌شود کسانی که این بیماری را گرفته‌اند تا مدت‌ها با عوارض آن سر کنند. واقعیت این است که این مسئله از دست ما خارج است و ممکن است کنترل زیادی بر آن نداشته باشیم. اما راهکارهایی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانیم ریه‌هایمان را از عوارض کرونا نجات دهیم.

روش‌های محافظت از ریه در زمان کرونا و آلودگی هوا

چطور میتوانیم از سلامتی ریه‌هایمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

ریه‌ها به منظور پیشگیری از روند ویروس در بدن، به شدت با ویروس مقابله می‌کنند. اما اگر شما ریه‌های سالمی نداشته باشید، سیستم ایمنی شما هم در مقابله با ویروس ناکام خواهد بود و نمی‌تواند از شما محافظت کند. به همین منظور، باید سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید تا در صورت آلوده شدن به ویروس کووید 19 عوارض کمتری را تجربه کنید.

  1. سیگار را کنار بگذارید

یکی از موثرترین و اساسی‌ترین روش‌هایی که برای سلامت تنفس شما وجود دارد ترک کردن سیگار است. مصرف هر نوع مواد مخدر می‌تواند مجرای تنفسی را تحریک کند و ذراتی را که برای مبادله اکسیژن لازم هستند از بین ببرد. این مسئله علاوه بر اینکه باعث آسیب دائمی به ریه می‌شود، در زمان آلوده شدن فرد به ویروس کرونا به ویروس‌ها کمک می‌کند و روند تخریب ریه سریع‌تر انجام می‌گیرد.

  1. از آلودگی‌ هوا دور بمانید

یکی از مشکلاتی که اتفاقا این روزها هم گریبانگیر افراد در کلان شهرها است آلودگی هوا است. زمانی که ذرات و غبار حاصل از گازهای سمی وارد ریه شما می‌شود، غشای ریه با آلودگی درگیر شده و سلول‌های آن به مرور از بین می‌روند که این مسئله حتی ممکن است در بلند مدت به سرطان ریه منجر شود.

حتی بخارات حاصل از سوختن چوب، شمع و … می‌تواند ریه شما را حساس کند. پس تا حد امکان از این نوع بخارات دوری کنید تا ریه‌های سالم‌تری داشته باشید.

  1. دوری از مواد حساسیت زا

گرده گل‌ها، گرد و غبار و سایر مواد آلرژی زا می‌توانند به آلرژی تنفسی و حتی آسم منجر شوند. البته مجرای بینی ما و پوشش مویی آن باعث می‌شود مواد حساسیت زا تا حد کمتری وارد دستگاه تنفسی ما بشود.

در حالتی که افراد دچار حساسیت ‌هایی مثل حساسیت‌ های فصلی می‌شوند، بافت داخلی بینی آنها ملتهب می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود از طریق دهان تنفس کنند. تنفس از راه دهان هم هوایی را که به مقصد ریه‌ها در حال گذر است تصفیه نمی‌کند و همین مسئله باعث بیماری‌های جانبی دیگر می‌شود.

برای جلوگیری از رسیدن هوای آلوده به ریه‌ها، می‌توانید از ماسک استفاده کنید و یا زمان‌هایی که در خانه هستید از تصفیه کننده‌های هوا استفاده کنید.

  1. به طور منظم ورزش کنید

سبک زندگی کم تحرک می‌تواند تا حد زیادی به پیشرفت ویروس در ریه‌ها کمک کند. اما در عوض زمانی که شما ورزش می‌کنید و تمرینات هوازی دارید، دیواره‌های کیسه‌های هوا در ریه شما به طور فعالانه اکسیژن را مبادله می‌کنند و باعث راحت‌تر شدن تنفس شما می‌شوند.

پیاده روی، ورزش‌های سریع و … همه تمرینات هوازی محسوب می‌شوند و به ریه شما کمک می‌کنند تا در برابر انواع ویروس‌ها به خصوص کووید، بتواند بهتر مبارزه کند.

  1. بلغم و خلط را درمان کنید

بلغم و یا خلط در مجاری تنفسی تولید می‌شود تا بتواند باکتری و ویروس‌ها را به خودش جذب کند و از ورود آنها به ریه جلوگیری کند. اگر این مواد در حد طبیعی تولید شوند بسیار مفید هستند، اما تولید بیش از حد آن می‌تواند باعث دردسر و مشکل شود. برای درمان خلط آزار دهنده، باید با پزشکتان مشورت کنید که معمولا انواع اسپری‌ های ضد تورم را برای شما تجویز می‌کنند.

  1. واکسن آنفولانزا بزنید

عفونت‌های مکرر تنفسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی می‌توانند باعث آسیب‌های کوتاه مدت و یا حتی بلند مدت به ریه شوند. در نتیجه سعی کنید با تزریق واکسن آنفولانزا تا حد امکان از این نوع عفونت‌ها دوری کنید تا ریه‌های سالم‌تری داشته باشید.

  1. مصرف میوه و سبزیجات

سبزیجات و میوه‌جات منبع اصلی و غنی آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند عملکرد ریه را تا حد زیادی بهبود ببخشند. موز، گوجه فرنگی، انواع کلم، ذغال اخته و … از نمونه صیفیجات حاوی آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر این، این مواد طبیعی به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند تا بتواند فعالانه‌تر در برابر ویروس کرونا مبارزه کند.

در کل، تغذیه سالم حتی می‌تواند در مقاومت بالاتر در برابر آسیب بافت‌ها و بیماری‌های عفونی موثر عمل کند.

منبع:

https://www.icliniq.com/articles/respiratory-health/how-to-improve-lung-health-if-you-get-covid-19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *